ירידת ערך הרכב: כיצד ניתן להקטין אותה?

מה הדברים שיש לקחת בחשבון שעלולים להוריד את ערך הרכב שלנו? כיצד ניתן למנוע זאת ואיך כדאי להתנהל עם הרכב על מנת לצמצם עד כמה שניתן את ירידת הערך שלו?

יש שני מסלולים קבועים שכמעט כל אחד ואחת מאיתנו עוברים במהלך חייהם בישראל. האחת, היא רכישת בית והשנייה היא רכישת רכב. אבל בעוד שרכישת בית בישראל היא עניין כלכלי משתלם עבור הרוכשים והערך שלו רק עולה ועולה במהלך השנים, רכישת רכב חדש או יד שנייה היא עסקה כלכלית גרועה ביותר. להלן המדריך של ווינט.

למעשה, אם תחשבו על כך, כבר מרגע רכישת הרכב הערך שלו רק הולך ופוחת ואם תוסיפו לכך מספר פרמטרים כמו: חריגה ממספר ממוצע הקילומטרים שרכב אמור לנסוע בכל שנה או תאונה שהרכב עבר או הגדרתו כרכב ליסינג לעומת רכב פרטי, כל אלו רק יורידו עוד יותר את ערכו הכספי כאשר תבקשו למכור אותו.

בבואנו לרכוש רכב חדש או יד שנייה אנו מתפתים אל מול שלל האפשרויות העומדות בפנינו. קיימים סוכנויות רכב רבות, חברות ליסינג ומגרשי רכב שמציעים לקונים מחירים מפתים.

אך חשוב להבין שרכישת רכב מצד אחת מחברות אלו יכולה להשפיע ואף להוריד את ערכו הכספי בהמשך הדרך. לכן חשוב להבין טוב יותר מהם אותם משתנים שמורידים את ערך הרכב על מנת להימנע מהם על כמה שניתן וכך לשמור על ערך הרכב בבוא היום כאשר תבקשו למכור אותו.

 

רכישת רכב "החכרה-השכרה":

חברות הליסינג מציעות את רכביהם בעיקר לחברות ועסקים. רוב ציי הרכב של חברות ליסינג כמו: כלמוביל, אלדן, קל אוטו, ליסקאר, אלבר וכו', כולן מציעות את רכביהן תחת ההגדרה רכב "החכרה-השכרה" כפי שמופיע ברישיון הרכב.

מה זה אומר למעשה? דבר ראשון זה אומר שהרכב אינו רכב בבעלות פרטית אלא בבעלות חברת הליסינג. דבר שני והחשוב יותר בעבורכם הוא שערכו ההתחלתי של הרכב הוא נמוך יותר בהשוואה לרכב פרטי.

רכבים אלו מחליפים ידיים בתדירות גבוהה למדי, הם מנוצלים היטב על ידי חברות הרכב ומשום כך כאשר תבקשו לרכוש רכב שהיה בעברו רכב חברה, הצעת המחיר ההתחלתית שלו יכולה להיות נמוכה בכ- 30% לערך בהשוואה לרכב פרטי.

יש בכך יתרון משמעותי עבור אלו שמבקשים להוזיל את עלות רכישת הרכב, אך עליכם גם לקחת בחשבון שכאשר יגיע היום שבו יבקשו למכור את הרכב, גם מחירו יהיה נמוך יותר בהתאם להגדרת הרכב כרכב ליסינג ללא מקדמה בעברו.

אם החלטתם לרכוש רכב שהוגדר בעברו כרכב ליסינג על מנת להוזיל את מחיר הרכישה, אולי כדי שתבצעו זאת לקראת סוף השנה. הסיבה לכך היא משום שבסוף השנה חברות הליסינג ויבואני הרכב ממהרים "להיפטר" מרכבי השנה הנוכחית לפני תחילת השנה הבאה.

מדוע? משום שאם יבואן רכב או חברת ליסינג "יתקעו" עם רכב משנה קודמת הוא יאבד את הערך שלו רק מעצם העובדה שחלפה שנה ושנתון הרכב יתחלף, מחירו יוזל בהתאם והם אינם מעוניינים לאבד כסף. משום כך לקראת כל שנה חדשה חברות רכב רבות מציעות הנחות על רכבים בתקווה שזה ימשוך לקוחות לביצוע רכישות לפני המעבר לשנה החדשה.

 

רכב חדש יותר – ירידת ערך גדולה יותר

מדוע רכבים חדשים מורידים את ערכם בצורה חדה יותר בהשוואה לרכבי יד שנייה? יש כמה סיבות לכך אך אחת הסיבות העיקריות היא שינוי הבעלות על הרכב במעבר מרכב יד ראשונה (00 ברישיון) לרכב יד שנייה (01 ברישיון).

על מנת להבין זאת בצורה ברורה יותר, פשוט הקליקו על אחד מאתרי מכירות הרכב ברשתות המקוונות ושימו לב למחירי הרכב בו. בוודאי תבחינו שרכב יד ראשונה שנמכר שם מאבד הרבה יותר מערכו בהשוואה לאותו סוג רכב בדיוק שקיים שלוש שנים על הכביש או אותו סוג רכב שנמכר כיד שנייה.

בנוסף לכך, גם סוג ודגם הרכב עצמו משפיעים על גובה ירידת הערך שלו משום שירידת ערך הרכב מבוצעת באופן יחסי למחירו ההתחלתי. לכן רכב חדש ויוקרתי כדוגמת מרצדס או ב.מ.וו שיימכר יאבד מערכו הכספי הרבה יותר מאשר רכב משפחתי עממי כדוגמת טויוטה או יונדאי שבאופן יחסי ירידת הערך שלהם תהיה נמוכה יותר.

רכב יד שנייה

שמירה על הרכב שומרת על ערכו

מכירים את המשפטים שמופיעים באתרי מכירות רכב יד שנייה? הרבה אנשים מגיבים לפרסומים כמו: "רכב יד ראשונה מרופא" או "רכב מטופל מאדם מבוגר, לא נסע הרבה" וכו'. הסיבה מדוע פרסומים מסוג אלו פופולאריים מאוד היא משום שאנשים נוטים לחשוב שרכבים אלו נשמרו היטב על ידי בעליהם.

לכן השמירה על הרכב הופכת אותו לאטרקטיבי במיוחד עבור קונים פוטנציאליים רבים. מה אתם תעדיפו? רכב שמור חיצוני ופנימי או רכב מאובק, שרוט ובעל צבע מתקלף? על מנת להעלות את הערך הכספי של הרכב יש להקפיד על כמה דגשים:

שמירה על מספר קילומטרים סביר: ככל שהרכב שלכם עבר יותר קילומטרים ממספר הקילומטרים הממוצע שעליו לעבור, ביחס לשנתון שלו, הערך הכספי שלו רק ילך וירד. נהוג לאמוד את מספר הקילומטרים הממוצע שעל רכב לעבור בשנה על 20,000 בערך.

על כן רכב שנמצא על הכביש כשלוש שנים אמור, על פי הערכה לגמוע מרחק של 60,000 (פחות או יותר).

בלאי השימוש הרכב: כל רכב שנוסע על הכביש נתון לבלאי של חלקים פנימיים ולפגעי מזג האוויר. על ידי טיפול קבוע ברכב והחלפת חלקים מקוריים או תואמי מקורי, ניתן יהיה לשמור על תקינותו המכאנית של הרכב ולשמור על ערכו הכספי.

גם בכל הקשור לפגעי מזג האוויר כמו גשם או שמש, ניתן לנסות ולהגן על הרכב מפני נזקים מצטברים על ידי חיפוי גג לרכב או מציאת מקום מוצל (הימנעות משהיה ארוכה לאורך זמן של הרכב בשמש תעזור למנוע התקלפות צבע ברכב בעתיד או פגיעה במושבי הרכב).

מבחינת נזקי גשם, יש לאטום שריטות או מכות קטנות שחושפות את הפח ברכב על מנת למנוע היווצרות חלודה עליו.

רכב שעבר תאונה: הדבר הזה נראה ברור לכולם אבל ההמלצה היא כמובן שלא לעשות תאונה ברכב. הסיבה לכך היא לא רק בשל הנזק שנגרם לרכב אלא גם בהסתכלות עתידית בעת המכירה שפשוט תוריד את ערכו הכספי. רכב שעבר תאונה נמכר במחיר זול יותר לעומת רכב שלא עבר תאונה כלל.

במקרים קיצוניים, רכב שעבר תאונה וקיבל מכה בשלדת הרכב, שמהווה את המסגרת לרכב ואת הבסיס שלו (מה שקרוי 'שאסי') מקבל נזק משמעותי ביותר שעלול בעת המכירה להוריד את מחירו בכ – 80%.

לסיכום, שמרו על רכביכם מפגעי מזג אוויר ותאונות, נסו לרכוש רכבים בזמן מבצעי סוף שנה, רכב פרטי עדיף יותר מאשר רכב ליסינג, בצעו טיפולי רכב באופן קבוע והכי חשוב, סעו בזהירות.

המאמר שימושי ?
שתפו עם החברים בקליק

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך