האם מומלץ לתת הלוואה לפושט רגל

הליך פשיטת רגל הינו מצב בו אדם, נקלע למצב שאין בידו הסכום לשלם לנושיו, להם הוא חייב כספים ולפיכך אינו יכול לפרוע את חובותיו.

הליך זה חל על אדם פרטי ולא על חברות או תאגידים (עליהם חל הליך פירוק, באם נקלעו למצב דומה של חוסר יכולת לפרוע את חובותיהם).

חוק ההוצאה לפועל במדינת ישראל מאפשר טיפול בתיקיהם של אנשים בפשיטת רגל.

החוק מצד אחד, מטרתו להגן על החייבים מפני נושיהם, אך מצד שני, מטרתו להגן גם על הנושים ולדאוג שיקבלו חזרה את הכספים המגיעים להם.

 

הלוואות לפושטי רגל – בעבר וכיום

בעבר, כאשר אדם היה מגיע למצב של פשיטת רגל והיה נפתח כנגדו תיק בהוצאה לפועל, לא תמיד כל המערכות, כגון הבנקים, היו מעודכנות בכך. כתוצאה מכך, פושטי הרגל יכלו להמשיך לקבל הלוואות ו/או משכנתאות.

כיום, כאשר אדם נמצא בפשיטת רגל ונפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל, המערכות השונות, כגון בנקים וכו', מקבלות עדכון. לפיכך, אדם הנמצא בהליך פשיטת רגל לא יוכל לקבל הלוואה או משכנתא מהבנק או מגוף פיננסי אחר.

 

כיצד יכול אדם בפשיטת רגל לקבל הלוואה

לאור האמור לעיל, אדם הנמצא בפשיטת רגל בד"כ לא יצליח לקבל הלוואה או משכנתא מהבנק. אולם קיימת דרך מסוימת בה עשוי הוא לקבל את ההלוואה המיוחלת וזאת ע"י קבלת הפטר. את הבקשה לקבלת הפטר מגיש הוא לאחר שהכריז על פשיטת הרגל.  משמעותה של קבלת הפטר היא כי הוא מתחיל דף חדש ללא חובות ועם הזכות לקבלת שירותים פיננסיים מהבנק. אולם, קיימים מצבים בהם הבנק עשוי לסרב להעניק את ההלוואה לפושט הרגל למרות קבלת ההפטר (תוך שיקול דעת ובהתחשב בפעילותו הכלכלית בעבר של פושט הרגל). לפיכך, עבור אנשים רבים הנמצאים במצב של פשיטת רגל, האפשרות לקבלת הלוואה חוץ בנקאית היא פתרון טוב כדי להתגבר על חובותיהם. במצב זה, בו הם זקוקים לסכום כסף גדול שאין באפשרותם לקבל באמצעות הלוואה בנקאית, מוצאים הם את הפתרון ע"י קבלת הלוואה חוץ בנקאית, תמורת שעבוד נכס נדל"ן שבבעלותם, אשר מקנה את הביטחון עבור הגוף הפיננסי, שנותן את ההלוואה, שיקבל את הכספים בחזרה.

 

האם מומלץ להעניק את ההלוואה לפושט הרגל או שהסיכון בכך גבוה מידי?

ככלל, מתן הלוואות לפושטי רגל ע"י גוף חוץ בנקאי, עשויה לאפשר לו להחזיר את חובותיו ולהשתקם מבחינה כלכלית. מה גם, שהלוואה כזו, כאמור, ניתנת תחת שעבוד נכס שבבעלותו של פושט הרגל, כך שקיים ביטחון להחזר החוב עבור הגוף שנותן את ההלוואה, במידה ולא יוכל פושט הרגל לעמוד בהחזרי ההלוואה. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון, שאם פושט הרגל ימשיך להתנהל לא נכון באופן כלכלי ויכנס שוב לחובות, המצב הכלכלי שלו לא ישתפר למרות כספי ההלוואה שקיבל שמטרתם הייתה לסייע לו.

 

מטבעות ושעון

המאמר שימושי ?
שתפו עם החברים בקליק

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך