משכנתא ליוצאי אתיופיה – תוכנית חומש

בשנים האחרונות חלה עלייה ברמת הרווחה של משפחות יוצאות אתיופיה, אך עם זאת, העליות המסיביות ארצה של בני העדה חייבו את הממשלה למצוא פתרון ראוי על מנת לשלבם באוכלוסייה ובחברה. כחלק ממאמץ זה הוקמה ב 2017 תוכנית כלכלית ביוזמת משרד הבינוי והשיכון לסיוע למשפחות יוצאות אתיופיה. עיקר התוכנית הוא להקל את תהליך רכישת הדירה של המשפחות על ידי הקלה משמעותית של תנאי המשכנתא שלהן. רוצים לדעת אם גם אתם זכאים להטבות אלו? המשיכו לקרוא כאן.

 

מה זה תכנית חומש?

אוכלוסיית יוצאי אתיופיה מונה כיום כ- 150 אלף איש, שהם כ- 2% מכלל החברה בישראל. עולים אלו הגיעו ארצה בשתי עליות עיקריות – מבצע משה (1984) ומבצע שלמה (1985). מראשית העלייה עמדו יוצאי אתיופיה בפני מכשולים רבים.

פער השפה, הפער התרבותי וחוסר היכולת הכלכלית של העולים הן חלק קטן ממכשולים אלו, והם הביאו את המדינה לכדי הבנה כי על מנת לשלב את האוכלוסייה בחברה בצורה מיטבית מחד ולדאוג לשוויון בין פלחי האוכלוסייה מאידך, עליה להתערב בתהליך רכישת הדירות של המשפחות ובכך לדאוג הן למשפחה בהווה והן לדורות שיגדלו כאן בעתיד. כחלק ממאמץ זה הגו מומחי משרד הבינוי והשיכון תוכנית כלכלית בשם תוכנית חומש.

 

מה כוללת התוכנית?

במסגרת התוכנית ניתנות הטבות על סך של עד 600,000 ₪ לצורך קניית דירה. חשוב להדגיש כי הטבה זו איננה ניתנת באופן ישיר מהמדינה לאזרח אלא ע"י מתן הלוואה בתנאים מצוינים על מנת להקל על החזרת התשלומים של הלווה. תנאי ההלוואה העדכניים כיום עומדים על 0% ריבית על ההלוואה ב 10 השנים הראשונות ו 2% ב 15 השנים שלאחר מכן.

התוכנית פועלת במתכונת של הגרלה, בדומה למתכונת הפעולה של תכנית "מחיר למשתכן" המפורסמת יותר. יש לציין כי תוכנית זו מתקיימת בצורת הגרלה, והמלצתינו החמה היא לחשב היטב את השימוש בה במידה ועלה בידכם לזכות בהגרלה זו.

 

למי מיועדת התוכנית?

התוכנית מוכוונת למימוש של משפחות יוצאות אתיופיה ומחוסרות דירה כפי שהחוק מגדיר אותם. לצורך נוחיותכם ריכזנו עבורכם את ההגדרות המדויקות של הקריטריונים הללו:

 

יוצא אתיופיה – יוצא אתיופיה מוגדר כאדם בעל אזרחות ישראלית בעל מקורות אתיופים

דהיינו – הוא או הוריו נולדו באתיופיה או עלו ממנה. יש לציין כי בניגוד לתוכנית סיוע כספי אחרות אין חשיבות לעצם היות העולה מוגדר כעולה ותיק או עולה חדש.

 

חסרי דירה – הגדרת זו כוללת בתוכה 2 קבוצות

  1. אנשים שאין בבעלותם דירה ו\או לא הייתה להם זכויות בדירה או בחלק ממנה במהלך עשר השנים האחרונות.
  2. אנשים שבמהלך השנה האחרונה ביצעו רכישה של דירת יד שנייה או דירה חדשה מקבלן במהלך שלוש השנים האחרונות ולא לקחו משכנתא מטעם המדינה או לחלופין לא השלימו את ביצוע התשלום עבור דירה זו.

 

משפחות – תכנית החומש תינתן לבעלי משפחות ולהם בלבד. משפחות יוגדרו באופן הבא

זוג ידוע בציבור או נשוי, אין זה מהותי אם יש להם ילדים או לאו, ובתנאי שהם מקיימים אורח חיים משותף. בנוסף, משפחות חד הוריות בעלות ילד אחד ויותר אשר מתגורר בבית, והוא בן 21 ויותר, יוגדרו גם הן כזכאיות להגיש מועמדות לתוכנית זו.

 

זכיתי בהגרלה, למה עליי לשים לב?

הסיוע ניתן למימוש על ידי כל אחד מהבנקים למשכנתאות. אפשרות זו מקנה לזוכה אפשרות בחירה וביצוע סקר שוק וכך להסיר ממנו התחייבות לבנק מסוים מוגדר מראש.

תעודת זכאות למימוש הטבה אשר לא תהיה בתוקף תמנע מהבנק להנפיק את ההטבה ללקוח הזוכה. על כן רצוי לבדוק את תוקף תעודת הזכאות לפני החתימה על החוזה עם הקבלן הבונה. כמו כן מומלץ לבדוק את תנאי ההלוואה בסמוך לחתימת הסכם הבנייה שכן ייתכנו שינויים בתוכנית מעת לעת, ואינכם רוצים לגלות את השינויים הללו לאחר שהחוזה כבר חתום.

 

לסיכום, תוכנית חומש הינה תוכנית כלכלית שיזמה הממשלה לצורך קידום מעמד האוכלוסייה האתיופיות בישראל. לצורך מימוש ההטבות הניתנות במסגרת התוכנית על האזרח לענות של 3 קריטריונים המעוגנים בחוק לקביעת זהות העולה. רק לאחר שהאזרח וידא כי אכן עונה על 3 ההגדרות יוכל להגיש מועמדותו ולהירשם להגרלה במסגרתה ייבחרו משפחות באופן אקראי ויזכו במשכנתאות בהטבות הטובות ביותר המוצעות כיום בשוק ההלוואות.

המאמר שימושי ?
שתפו עם החברים בקליק

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

מסחר במניות
רכישת מניות – כל מה שחשוב לדעת

בעידן הפיננסי המודרני, רכישת מניות הפכה לאחת מההשקעות הפופולריות ביותר בין הציבור הרחב שזה יהיה בישראל או בעולם. רכישת מניות מהווה דרך מרתקת להשקעה בשוק ההון. הבנת העקרונות הבסיסיים של

למאמר המלא »
משרד מושלם
איך לרהט את המשרד המושלם?

משרד מושלם זה לא סתם פינוק. מדובר בפרודוקטיביות ושביעות רצון של העובדים וכתוצאה ישירה מכך גם ברווחיות של החברה. כך שזה לא המקום להתפשר. כדי לרהט משרד מושלם, ליצור אווירה

למאמר המלא »