השאירו לכם ירושה? כדאי שתכירו את המונחים הבסיסיים

פטירה של אדם אהוב היא אירוע קשה, ולמי יש את הכוח והסבלנות להתעסק עם בירוקרטיה בזמן כזה. ובכל זאת החיים ממשיכים ויש לנו לפעמים התמודדויות נוספות מעבר להתמודדות הרגשית. אם השאירו לכם ירושה, אתם נכנסים לעולם משפטי חדש עם מונחים ושפה אחרת. בכדי שתוכלו להכיר את העולם הזה נציג לפניכם את המונחים החשובים והבסיסיים בדיני ירושה.

 

צו קיום צוואה

המושג הראשון והחשוב מתוך מושגים בדיני ירושה הוא צו קיום צוואה. מדובר בהליך משפטי שנעשה על ידי היורשים של המנוח ומפעיל הלכה למעשה את הירושה כפי שנכתבה ונחתמה. ללא הצו, העיזבון יעבור בסופו של הליך לחזקת האפוטרופוס הכללי והממונה לענייני ירושה.

יש לזכור שכספי ונכסי המנוח לא עוברים אוטומטית ליורשים. ישנו הליך משפטי שמאפשר לבנקים ולמשרדי הממשלה להעביר זכויות וכספים מחשבונות ובעלות של המנוח לחשבונות ובעלות של יורשיו – זהו צו קיום הירושה. לרוב ניתן להגיש את הבקשה לקיום הצו באופן מקוון, כשהזמן הסביר לקבלת הבקשה הוא כחודש וחצי. ישנה גם אפשרות להגיש את הבקשה ישירות ללשכת רשם הירושות אך הליך זה לוקח יותר זמן.

השאירו לכם ירושה_ כדאי שתכירו את המונחים הבסיסיים

חוק הירושה

חוק הירושה בישראל קובע את חלוקת העיזבון של מנוח שלא השאיר אחריו צוואה תקפה. המשמעות היא שמי שלא כתב צוואה בנוכחות עורך דין, עזבונו מתחלק באופן קבוע לבני המשפחה לפי קירבה, בן או בת זוג, צאצאים ולאחר מכן קרובים אחרים. על מנת שחוק הירושה יפעל על עיזבון מסוים, צריך לבקש מבית המשפט צו ירושה. הליך זה ניתן לבצע באופן מקוון והוא אורך כחודש וחצי. אם אין למנוח אף קרוב שדורש קיומו של צו ירושה, העיזבון עובר לחזקת האפוטרופוס הכללי והממונה על ענייני ירושה.

 

צו ירושה

צו ירושה הוא צו שניתן על ידי בית המשפט אם המנוח לא השאיר אחריו צוואה תקפה ולא ניתן לבקש צו קיום צוואה. צו קיום ירושה יפעל לפי חוק הירושה, ויממש את חלוקת העיזבון של המנוח על פי סדר הירושה שנקבע בחוק.

 

תניית סילוקין

תניית סילוקין היא תנאי משפטי בתוך הצוואה, הקובע שאם יורש אחד מתנגד לחלוקה בירושה, הרי שהוא נפסל מקבלת הירושה, וחלקו מתחלק בין שאר היורשים. מטרת התנאי היא ליצור מצב שבו היורשים מקבלים את החלטת המנוח לגבי החלוקה של העיזבון בצוואה.

 

צוואה בעל פה

צוואה בעל פה יכולה להיות תקפה במקרים מיוחדים, כאשר נותן הצוואה מצוי על ערש דווי או חושב שהוא על ערש דווי, ובתנאי שהצוואה ניתנה לשני עדים שונים. הצוואה לא חייבת להינתן במקביל לשני העדים. בנוסף, בניגוד לסוגי צוואות אחרות, העדים יכולים להיות נהנים מהצוואה כיוון שרוב הסיכויים שלצד אדם גוסס, ישהו קרוביו ברגעים האחרונים.

 

סיכום

ירושה היא לא מהלך אוטומטי, יש כמה שלבים בירוקרטיים שצריך לעבור כדי לממשה. טיפול לא נכון יכול ליצור בעיות מורכבות ולכן כדאי לקרוא בנושא ולהיעזר במומחים. חשוב לזכור שהפעלה של צוואה יכולה לעורר מתחים משפחתיים קשים ומתרחשת בנקודת זמן בה כולם יותר רגישים. טיפול נכון מונע סכסוכים ומוביל לחלוקה מהירה של העיזבון לפי רצון המנוח.

צו קיום צוואה

המאמר שימושי ?
שתפו עם החברים בקליק

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

מסחר במניות
רכישת מניות – כל מה שחשוב לדעת

בעידן הפיננסי המודרני, רכישת מניות הפכה לאחת מההשקעות הפופולריות ביותר בין הציבור הרחב שזה יהיה בישראל או בעולם. רכישת מניות מהווה דרך מרתקת להשקעה בשוק ההון. הבנת העקרונות הבסיסיים של

למאמר המלא »
משרד מושלם
איך לרהט את המשרד המושלם?

משרד מושלם זה לא סתם פינוק. מדובר בפרודוקטיביות ושביעות רצון של העובדים וכתוצאה ישירה מכך גם ברווחיות של החברה. כך שזה לא המקום להתפשר. כדי לרהט משרד מושלם, ליצור אווירה

למאמר המלא »