מה תפקידו של רו"ח עמותות

אין ספק כי תפקידו של רואה חשבון בעמותות הינו חיוני. מדובר בעובדה שידועה לרבים בתחום, אך לא כולם יודעים מה עומד מאחוריה. אם אתם רוצים להכיר בנושא באופן מעמיק, כדאי שתישארו אתנו ותגלו מהו תפקידו של רואה חשבון עמותות ומדוע הוא נתפס בעיני רבים כחיוני.

עמותה בישראל היא סוג של תאגיד המורכב מאנשים או תאגידים המתאגדים יחד למען יעד ספציפי(ללא חלקות רווחים) ונרשמו בפנקס העמותות באמצעות רשם העמותות שבמשרד המשפטים.

לא פעם אנו נתקלים בעמותות שאינן מעסיקות רואה חשבון מסיבות שונות. במרבית המקרים, הסיבה לאי המינוי נובעת מתוך שיקולים כלכליים. כך שבעצם, מי שמבצע את תפקידו של רואה החשבון הוא קרוב משפחה או אחד העובדים בעמותה שלא הוסמך לתפקיד. "מצב שכזה עשוי להתגלות בהמשך כבעייתי.

"לרואה החשבון יש תפקידים משמעותיים רבים ולא תמיד יש לאדם האחראי על הנהלת החשבונות את הידע המעמיק אודות תפקידים אלו ובכך שבעצם, הוא מבצע את העבודה באופן חלקי מבלי לדעת זאת בכלל ומעמיד את העמותה בסכנה" אומר לנו רואה חשבון ממשרד רואה חשבון  OPAL המתמחה בראיית חשבון לעמותות (למידע נוסף, ניתן לעיין באתר << OPAL) אשר נפגש אתנו לצורכי הכתבה.

 

התפקיד ה – 1 של רואה חשבון עמותות: רישום העמותה ברשויות

ישנם מצבים שבהם בעל העמותה יוצר קשר עם רואה החשבון בתחילת הדרך, כאשר העמותה עדיין לא רשומה כחוק. במצב שכזה, יש צורך בהסדרת הרישום על ידי רשם העמותות מטעם משרד המשפטים. רישום זה הינו חיוני, מכיוון שהוא מאפשר בראש ובראשונה לזכות במעמד של מוסד ציבורי שפטור ממס הכנסה עבור מי שצפויים לתרום לעמותה בעתיד. בשלב זה, רואה החשבון צריך ליידע את בעל העמותה אודות העובדה כי לפחות חמישה חברים צריכים לקחת חלק בעמותה, כדי שהיא תוכל לפעול באופן מוסדר.

 

התפקיד ה – 2 של רואה חשבון עמותות: פתיחת תיק ברשויות המס

רואה החשבון צריך לסייע לעמותה בכל הנוגע לפתיחת התיקים הדרושים. מדובר בתיקים שנוגעים לביטוח לאומי, מס הכנסה וכו'. אלו הליכים שעשויים להיות מסורבלים עבור מי שלא בקיא בהם. רואה החשבון מכיר את ההליכים הללו בעל פה והוא יכול לבצע אותם בקלות. לכן, חשוב מאוד לאפשר לו לבצע את ההליך ולא ליישם אותו באופן עצמאי. ביצוע תפקיד זה מטעם רואה חשבון מוסמך יאפשר לעמותה לקבל את האישורים הדרושים בכדי להתחיל בפעילות.

 

התפקיד ה – 3 של רואה חשבון עמותות: ליווי חשבונאי שוטף

תפקיד נוסף של רואה החשבון נוגע לסיוע חשבונאי מקיף עבור העמותה. הכוונה למעקב קבוע אחר ספר הקופה, ייעוץ מס, הפקה של דו"חות חודשיים ושנתיים ועוד. חשוב לציין כי רואה חשבון מוסמך ומומלץ בתחום יוכל לסייע לעמותה בהטמעה של דרכי פעולות פיננסיות שונות, תוך שימוש באסטרטגיות מתאימות.

 

התפקיד ה – 4 של רואה חשבון עמותות: עדכון אודות שינויים בחקיקה

לא פעם אנו שומעים על עמותות ששוכרות את שירותיו של רואה חשבון כדי שיהיה מי שיגיש עבורם את הדו"חות השנתיים למס הכנסה. ראוי לציין כי פעולה זו בלבד אינה מספיקה. שכן, יש צורך בהיכרות מעמיקה עם התקנות של העמותות שמשתנות מעת אחת לאחרת. עמותות שמסתייעות בשירותיו של רואה חשבון מקבלות בין היתר גם מידע חיוני אודות שינויים שאירעו לאחרונה בחקיקה. מדובר בשינויים שעשויים להיות קשורים למיסוי, לחוקי החשבונאות ועוד. שכן, במרבית המקרים, בכירים בעמותות עוסקים בתחומים תפעוליים כאלה ואחרים, כך שהם לא מודעים לשינויים שצוינו קודם לכן. מסירת המידע העדכני לגורמים בעמותה יאפשר להמשיך את פעילותה באופן תקין וחוקי.

 

התפקיד ה – 5 של רואה חשבון עמותות: סיוע בגיוס כספים לעמותה

חשוב לציין כי מדובר בתפקיד בונוס. כלומר, זהו תפקיד שניתן בחלק מהמקרים. שכן, לא כל רואי החשבון מעניקים אותו לבעלי העמותות שעמם הם עובדים. במקרים מסוימים, רואה החשבון יכול להתנהל אל מול רשויות הממשלה ולסייע בכל הנוגע לגיוס הכספים לעמותה. הדבר בא לידי ביטוי תוך בירור אודות תקציב המדינה או פנייה אל קרנות תמיכה פרטיות שעשויות להתעניין בתרומה לעמותה.

רואה חשבון מקצועי

טיפ לבחירה ברואה חשבון מקצועי

בשלב זה אתם יודעים מהם 5 התפקידים העיקריים של רואה חשבון עמותות. כך שכעת, עליכם לדעת איך תוכלו לבחור רואה חשבון שיעניק לכם את הליווי המקצועי ביותר. כדי שתוכלו לדעת שבחרתם נכון, עליכם לערוך בירור מקיף אודות רואי חשבון מומלצים. כדאי שתדעו שיש כל מיני דרכים לקבלת המלצות אמינות. הדרך הבולטת ביותר שבהן היא באמצעות בירור עם בעלי עמותות וותיקות. פנו אל מנהל עמותה וותיקה שאתם מכירים ותשאלו אותו את השאלות הבאות:

  • האם העמותה מקבלת ליווי מטעם רואה חשבון?
  • אם כן, כמה זמן רואה החשבון מלווה את העמותה?
  • האם הוא מבצע את תפקידו כראוי? ואם כן – איך הדבר בא לידי ביטוי?

לאחר שתקבלו את התשובות לשאלות החיוניות הללו, תוכלו להחליט אם מדובר ברואה חשבון מומלץ או שמא, עדיף להמשיך בחיפושים אחר רואה חשבון אחר. יש לנו בעבורכם עוד המון מידע וטיפים מקצועיים מפי המומחים – אז המשיכו לאזור "כספים" שלנו כדי לקרוא עוד.

 

לסיום

לרואה חשבון עמותות יש תפקידים חשובים מאוד שעליו לבצע באופן המקצועי ביותר. כעת, ידוע לכם כי כל עמותה צריכה לקבל ליווי מקצועי שכזה, כדי שזו תוכל להיות בטוחה שההתנהלות הפיננסית שלה מתבצעת בהתאם לחוק.

חשבונית

המאמר שימושי ?
שתפו עם החברים בקליק

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

מסחר במניות
רכישת מניות – כל מה שחשוב לדעת

בעידן הפיננסי המודרני, רכישת מניות הפכה לאחת מההשקעות הפופולריות ביותר בין הציבור הרחב שזה יהיה בישראל או בעולם. רכישת מניות מהווה דרך מרתקת להשקעה בשוק ההון. הבנת העקרונות הבסיסיים של

למאמר המלא »
משרד מושלם
איך לרהט את המשרד המושלם?

משרד מושלם זה לא סתם פינוק. מדובר בפרודוקטיביות ושביעות רצון של העובדים וכתוצאה ישירה מכך גם ברווחיות של החברה. כך שזה לא המקום להתפשר. כדי לרהט משרד מושלם, ליצור אווירה

למאמר המלא »