הגשת תביעה על הטרדה מינית בעבודה

החוק הישראלי מאפשר הגשת תביעה על הטרדה מינית שהתבצעה במקום העבודה. בנוסף להליך פלילי ניתן להגיש תביעה אזרחית ולדרוש פיצוי כספי. ההליך יתקיים בבית הדין האזורי לעבודה. אם התביעה מוגשת בעקבות הרשעה פלילית, אין צורך להוכיח את ביצוע המעשה אלא רק את הנזק שנגרם.

הטרדה מינית במקום העבודה יכולה לפגוע משמעותית בקריירה של המותקפת או המותקף, להביא לפיטורים ולפגוע במקור פרנסה, זאת בנוסף לטראומה הנפשית המלווה את הקורבנות. על פי חוק, מקומות עבודה מחויבים לפעול למנוע הטרדות מיניות על ידי שימוש ב"אמצעים סבירים", ו"לקבוע דרך יעילה להגשת תלונה בשל הטרדה מינית או התנכלות ולבירור התלונה".

אך רבים מהמטרידנים מתעלמים מהנחיות בנושא ומתקנון כתוב וטוענים לחפותם בנימוקים שונים. הטרדה מינית היא עבירה פלילית אך ניתן להגיש גם תביעה אזרחית במקרים של הטרדה במקום העבודה, שתוגש לבית הדין לענייני עבודה. למידע נוסף על פיצויים בגין פגיעה מינית, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום זה.

 

התייחסות החוק להטרדות במקום העבודה

חוק למניעת הטרדה מינית, תשנ"ח-1998 מתאר חמש התנהגויות שונות של הטרדה הכוללות: סחיטה באיומים עם דרישה לביצוע מעשים בעלי אופי מיני, מעשים מגונים – כפי שהם מתוארים בחוק העונשין, הצעות חוזרות בעלות אופי מיני למרות איתותים כי האדם אינו מעוניין בכך, התייחסויות חוזרות המופנות לאדם ומתמקדות במיניותו למרות שהראה כי אינו מעוניין והתייחסות מבזה/משפילה בנוגע למיניותו, מינו או נטייה מינית.

כמו כן החוק מגן על אדם מפני התנכלות על רקע הטרדה מינית. מצבים אלה מתייחסים גם להטרדה במקום העבודה בהם, במקרים רבים, ישנם גם יחסי מרות. מצד בו לצד אחד יש כוח ומעמד ע לפני הצד השני.

אם עובד או דורש עבודה הגיש תביעה על רקע הטרדה מינית במקום העבודה, נטל ההוכחה יוטל על המעסיק אם המתלונן יוכיח כי התנכלו לו בהתאם לסעיף 7 של חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. למידע נוסף על פיצוי תביעה מינית במצבים אלה מומלץ להתייעץ עם עו"ד הטרדות מיניות.

 

הגשת תביעה אזרחית

התביעה תוגש לבית הדין האזורי לעבודה. מגיש התביעה זכאי להנחה בתשלום האגרה. את התביעה ניתן להגיש נגד החשוד/ה בהטרדה ונגד מקום העבודה בטענה להתנכלות או אי מילוי הוראות החוק המפרטות את "האמצעים הסבירים" הנדרשים.

לבית הדין לעבודה יש אפשרות לקבוע פיצוי נזיקין לתובע/ת בנימוקים של אובדן ימי עבודה/נזקים נפשיים/הוצאות משפטיות/טיפול נפשי. במקביל בית הדין יכול לפסוק פיצוי ללא הוכחות נזק בסה"כ כ-120 אלף ₪, סכום המתעדכן מדי שנה. למידע נוסף על פיצוי תביעה מינית מומלץ לפנות לעו"ד הטרדות מיניות.

 

תביעה אזרחית בעקבות הרשעה פלילית

אם בית המשפט הרשיע נאשם בהטרדה מינית במסלול פלילי, הקורבן יכול להגיש תביעה אזרחית בעקבות הרשעה זאת. סכום הפיצוי אינו מוגבל ויקבע על סך הנזק שגרם המטריד. לתובע יש 90 ימים להגיש תביעה, מרגע הפיכת ההליך הפלילי לחלוט. התביעה נחשבת לתביעת נזיקין שתידון בבית משפט השלום בו הורשע הנאשם בהליך הפלילי.

לאור העובדה כי במסגרת ההליך הפלילי  הוכחה אשמתו של המטריד, ההליך האזרחי הנגרר להרשעה אינו מצריך הוכחה לביצוע המעשה ואחריותו של המטריד לביצוע. התובע/ת נדרש/ת להוכיח את הנזק שנגרם ואת אחריותו של המטריד למעשה.

הטרדה מינית

המאמר שימושי ?
שתפו עם החברים בקליק

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

מסחר במניות
רכישת מניות – כל מה שחשוב לדעת

בעידן הפיננסי המודרני, רכישת מניות הפכה לאחת מההשקעות הפופולריות ביותר בין הציבור הרחב שזה יהיה בישראל או בעולם. רכישת מניות מהווה דרך מרתקת להשקעה בשוק ההון. הבנת העקרונות הבסיסיים של

למאמר המלא »
משרד מושלם
איך לרהט את המשרד המושלם?

משרד מושלם זה לא סתם פינוק. מדובר בפרודוקטיביות ושביעות רצון של העובדים וכתוצאה ישירה מכך גם ברווחיות של החברה. כך שזה לא המקום להתפשר. כדי לרהט משרד מושלם, ליצור אווירה

למאמר המלא »